BRONIEWSKI Władysław - ur. 17 XII 1897...
Komentarze: 0
BRONIEWSKI Władysław - ur. 17 XII 1897 w Płocku,
zm. 10 II 1962 w Warszawie; poeta i tłumacz. Pochodził z rodziny o
tradycjach patriotycznych; w szkole średniej działał w organizacjach
niepodległościowych. Debiutował w 1914 w nielegalnym pisemku "Młodzi
idą". W 1915 zaciągnął się do Legionów Polskich, 1917 internowany w
Szczypiornie. Przerwał studia filozoficzne na Uniwersytecie Warszawskim
zaciągając się do wojska 11 XI 1918, walczył na Wołyniu i Ukrainie,
brał udział w wojnie polsko - rosyjskiej 1920; wyszedł z wojska w 1921
w randze kapitana (odznaczony Krzyżem Walecznych i krzyżem Virtuti
Militari), kontynuował studia i związał się ze środowiskami lewicowymi;
sekretarz pisma "Nowa Kultura", z S. R. Standem prowadził teatr
obotniczy. 1925 - 36 był sekretarzem redakcji "Wiadomości Literackich";
redagował "Miesięcznik Literacki" (1929 - 31). W 1939 wstąpił
ochotniczo do wojska, znalazł się we Lwowie, następnie aresztowany
przez NKWD (wraz z A. Watem i T. Peiperem) i uwięziony (1940 - 41).
Wstąpił do armii gen. Andersa, od 1943 pracował w Jerozolimie jako
redaktor pisma "W Drodze". W 1945 wrócił do kraju. Tłumacz poezji
m.in.: Brechta, Majakowskiego, prozy Dostojewskiego, Gogola. Autor
tomów wierszy: Wiatraki, 1925, Trzy salwy (wraz ze S. R. Standem i W.
Wandurskim, 1926, Dymy nad miastem, 1927, Troska i pieśń, 1932, Krzyk
ostateczny, 1938, Bagnet na broń, 1943, Drzewo rozpaczające, 1945,
Nadzieja, 1951; poematy: Komuna Paryska, 1929, skonfiskowany przez
cenzurę, Słowo o Stalinie, 1949, Mazowsze, 1951, Wisła, 1953; oraz
Pamiętnika 1918 - 22, opubl. 1984
Wiersze i poematy, 1962 i nast.; Broniewski bez cenzury 1939 -
1945, oprać. F. Uchodziejewska, 1992; Broniewski jakiego nie znacie...,
posł. P. Kuncewicz, 1993; Poezje 1923 - 1961, wybór i oprac. W.
Woroszylski, 1995.
A. Sandauer Od romantyzmu do poezji proletariackiej, w: Poeci
czterech pokoleń, 1954 i nast.; R. Matuszewski O poezji Władysława
Broniewskiego, 1955; F. Uchodziejewska Władysław Broniewski, 1966;
Władysław Broniewski. W piątą rocznicę śmierci, zbiór., 1967; "Poezja",
nr 5 (poświęcony Władysławowi Broniewskiemu), 1972; T. Bujnicki
Władysław Broniewski,wyd. II, 1974; F. Uchodziejewska Twórczość
Władysława Broniewskiego. Monografia bibliograficzna, 1973; S.
Kędzierski Wiersze Władysława Broniewskiego, Bibl. Analiz Literackich,
1974; J. Z. Jakubowski Władysław Broniewski, wyd. II 1976; R. Sulima w:
Folklor i literatura, 1976; Władysław Broniewski w poezji polskiej,
red. M. Janion, 1976; "To ja - dąb" (wybór wspomnień szkiców i wierszy
o Broniewskim), oprać. S. W. Balicki, 1978; E. Balcerzan w: Poezja
polska w latach 1818 - 1939, 1996.
Twórczość autora Troski i pieśni mocno związana jest z jego lewicową
postawą ideową ukształtowaną pod wpływem rozczarowania sytuacją
społeczną w niepodległej Polsce po roku 1918. Poezję pojmował on na
wzór romantyczny (częste nawiązania do Mickiewicza, Słowackiego,
Norwida i in.), jako czyn, walkę, posłannictwo wobec losów narodowych
oraz ruchu robotniczego.
W wierszu Poezja (z tomu Dymy nad miastem) zawari swój program
poetycki: Trzeba pieśnią bić aż do śmierci, trzeba głuszyć w
ciemnościach syk węży. / jest gdzieś życie piękniejsze od wierszy. /1
jest miłość. I ona zwycięży. Pisał wiersze silnie oddziałujące na
emocje, komunikatywne, bogate w środki stylistyczne i perswazyjne;
nawiązywał nie tylko do znanych wzorów romantycznych i do pieśni
ludowej, ale także do potocznej, żywej mowy. Osiągał czytelniczą
popularność m.in. dzięki odwołaniom do emocji i doświadczeń społecznych
odbiorcy, umiejętności skrótu, celnej metafory i porównania, zmysłowej
obrazowości. Tak jest np. w wierszu Ulica Mila (z tomu Krzyk
ostateczny), w którym poeta operując prostym kontrastem nazwy i życia
mieszkańców tej warszawskiej ulicy, stworzył jeden z bardziej
przenikliwych obrazów epoki międzywojnia. Romantyczny rodowód poezji i
żywiołowy talent poetycki autora zostały wprzęgnięte do służby
publicznej, wyrażały nadzieje i dążenia proletariatu, choć poeta nigdy
nie zrezygnował z uprawiania liryki osobistej. Nie stał się poetą -
działaczem nawet po roku 1945: rozczarowany statusem oficjalnego poety
wrócił w stronę opisów urody ziemi ojczystej, zapisów lęków
egzystencjalnych i pochwały wartości patriotycznych. Własny obraz poety
- rewolucjonisty dopełnił po wojnie obrazem subtelnego i tragicznego
poety-liryka.
Ze względu na złożoność życiowej i poetyckiej drogi (romantyk,
legionista, socjalista i więzień NKWD, piewca Stalina i krytyk
totalitaryzmu), jego twórczość można podzielić na kilka faz.
Pierwsza to lata międzywojennego dwudziestolecia, okres poszukiwania
formuły poezji proletariackiej, łączącej rewolucyjną wymowę z
romantyczną prometejską ideą ofiarnictwa i walki skierowanej przeciw
społecznej niesprawiedliwości: Dymy nad miastem, Troska i pieśń, Krzyk
ostateczny, faza druga to czas wojny, kiedy dominuje twórczość o
jednoznacznie patriotycznej wymowie, zapoczątkowana wierszem -
wezwaniem Bagnet na broń, opublikowanym na kilka miesięcy przed
wybuchem wojny. Poeta w obliczu zagrożenia narodowego spontanicznie
(porównywano siłę emocjonalną tego utworu z Odą do młodości! odwołuje
się do poczucia narodowej jedności i patriotycznej solidarności bez
względu na rachunek krzywd, których obca dłoń nie przekreśli i
konieczność ofiar (ale krwi nie odmówi nikt). W tym czasie powstają
przez lata przemilczane jego wiersze, skierowane przeciw represjom
stalinowskim, systemowi zniewolenia ludzi ideowych, m.in. Rozmowa z
historią (Rewolucyjny poeta / ma zginąć w tym mamrze sowieckim?! /
Historio, przecież to nietakt, / ktoś z nas po prostu jest dzieckiem!).
Jego zbiory wierszy wydane w czasie wojny i na uchodźstwie: Bagnet na
broń i Drzewo rozpaczające, częściowo wznowione w kraju, mieszczą się w
tradycjach poezji patriotyczno - żołnierskiej, łącząc nastrój
wygnańczej nostalgii z obrazami ofiar wojennych, poczuciem więzi
narodowej, rozpaczą i świadomością zagubienia oraz wielkim ciężarem
przeżyć osobistych (Tułacza armia, Co mi tam troski, Mazurek Szopena).
Napisał też kilka liryków "czystych", jak: W górach Ubanu, Pejzaże
palestyńskie, Pieśń o Ziemi świętej, Ręka umarłej.
Faza następna to próba włączenia się, po powrocie do kraju, w nurt
powojennych przemian ustrojowych, pochwała pracy i odbudowy kraju (tom
Nadzieja). Najbardziej skrajnym wyrazem tej postawy jest panegiryczny
poemat Słowo o Stalinie czy Pokłon Rewolucji Październikowej. Ostatnia
faza twórczości to okres pełen wahań i rozczarowań, wprowadzania do
poezji dramatycznych akcentów egzystencjalnych i psychologicznych;
problematyki nieuchromości przemijania i znikomości życia. Poeta
próbuje dokonać syntezy swych życiowych i poetyckich doświadczeń,
wyborów twórczych, rozterek i ideowych fascynacji, wyrazić zarazem
radości i tęsknoty zwykłych ludzi. Próbą taką jest poemat Mazowsze, w
którym wiele apostrof skierowanych zostało do ziemi rodzinnej, mowy,
historii ojczystej i najbardziej intymnych wzruszeń. Brzmią tu także
echa języka staropolskiego, romantycznego i żywej mowy codziennej. Nowy
tragiczno - liryczny ton przynosi przede wszystkim cykl osobistych
wierszy Anka; przejmujący zapis poetycki związany z utratą ukochanej
córki, porównywany jest z Trenami Kochanowskiego. W jednym z ostatnich
swych wierszy, zaczynającym się od słów Obłoki
przychodzą, odchodzą, godząc się ze śmiercią napisał: Nie, to nie
koniec, nie koniec, / żył będę / aż uda mi się nakłonić / śmierć mą w
legendę. O swoistości jego liryki, jak pisze E. Balcerzan,
"decyduje bezustanna zmienność między przeciwnymi dążeniami. Z jednej
strony porywa go świat, który trzeba przeobrazić. Z drugiej - angażują
jego wyobraźnię dylematy ja prywatnego, które jest jakie jest i diabli komu do tego".
Dodaj komentarz